Home Skrammelhjerne

Skrammelhjerne

Skrammelhjerne.

Når man arbejder med børn og borgerinddragelse handler det om at give sig tid. Tid til at børnene kan udtrykke deres ønsker. Tid til at lytte til hvad det egentlig er børnene vil fortælle – og fortællingen er ikke nødvendigvis ord. En metode kunne være Skrammelhjerne.

Målgruppe: 3-4 klasse og op. Også velegnet til voksne, der tør slippe fantasien løs og finde det indre legebarn frem igen.

Tidsforbrug: fra 1½ time og mere.

Materialer: Jo flere materialer jo bedre. Alt kan bruges – fra perle, pipperensere, modelervoks og andre ”hobby-materialer” til mere genbrugsagtige ting. Elektrikkerrør, træræster, rør, flamingo, cykelslanger etc. Alt kan bruge og jo mere forskellig jo bedre.
Store plader til at bygge på. Spåndplader i 9mm er ganske udmærkede og kan købes i håndterbar mål i de fleste byggemarkeder – også lavpris.
 Evt. maling (så er det samtidig en god idé med forklæder og pensler).

Værktøj:  Små boremaskiner, diverse save, limpistoler i mængder, hæfteklamme maskiner, knive/skæreunderlag, hammere,  etc.    Evt. papir/aviser til at dække af med.

Metoden:

Skrammelhjerne er rigtig god til at sætte den kreative proces i gang hos børn (og voskne), når der skal tænkes nye idder til et konkret indhold, på f.eks. et grønt område, en legeplads eller lign. 

Udvalget af materialer og brugen af materialerne går 2 veje. For det første er det lettere for mange børn at udtrykke deres ideer, når det bliver mere konkret, og de skal bygge dem. Men samtidig er et stort udvalg af materialer med til at sætte fantasien i gang, og med til at skabe nye, og måske bedre ideer.

En masse limpistoler og andet værktøj appellere til børnene, og jeg har således oplevet teenagere der ikke var taget med frivilligt, blev helt grebet af det, ikke havde tid til at tage med hjem, og samtidig fik udviklet nye ideer og ikke mindst fik ejerskab til projektet i f.eks. deres landsby.

Når pladerne er færdige, har vi flere gang brugt dem til at udstille f.eks. i forbindelse med at de voksne har afholdt et mere traditionelt borgermøde.. Her har børnene  udstillet deres modeller og stolt fortalt om deres ideer. I øvrigt er det altid et hit for pressen.

Børn (og de flest voksne) er ikke uddannet designer, så det er ikke altid indlysende, hvad det er de gerne vil udtrykke. Derfor kræver denne arbejdsmetode tit tid til at spørge ind til indholdet.

 

 

Se en video om 4 klasse der arbejder med metoden.

Her er det en 8 kl. og en 10 kl. der er på banen

 diernaes1

 

diernaes3

 

diernaes2

Hvad udtrykker dette billede ønsket om?

diernaes_hjertebaenken