Trente

SITE SLOGAN

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Idéaktier

et spil til at få den gode idé frem.  

Ideaktiespillet er en anden form for utopifase i fremtidsværkstedet. Her gælder det om at få alle vilde ideer på bordet, og i den grad beholde ja-hatten på, sætte fantasien i gang og selvfølgelig at tjene flere penge end de andre hold.

Målgruppe: 7 klasse og op.

Tidsforbrug: fra 1½ time og mere. Hertil kommer efterbehandling af idéer.

Materialer: Fortrykte idèaktier (se eksempel), penge (download eksempel på grunker), dirigentklokke eller andet, der kan samle folks opmærksomhed, terning, masser af væg- eller tavleplads til ophængning af idéer, samt evt. lidt grej/udsmykning, der giver en forestilling om børs/bank. Elefantsnot eller andet til ophængning af idéer.

Deltager antal: Spillet fungere bedst, hvis man er mindst 3 grupper af 3-4 personer – men gerne mange flere. Regn med en spilleder for ca. hver 3 grupper, der er med i spillet, da der ellers bliver for megen ventetid ved Børsen.

Spillets forløb og idé.

Deltagerne deles op i hold på omkring 4-5 personer og placeres ved borde, der er holdets base. Det er fint, hvis bordene ikke står så tæt, at man umiddelbart forstyrrer hinanden, men samtidig ikke længere væk end at man kan høre fælles beskeder.  Alle hold får som udgangspunkt udleveret lidt startkapital samt 2-3 idéaktier. Børsmægleren har et område i lokalet, der fungerer som Børsen med bord til penge, aktier og udstyr, samt tavler eller andet til ophænging

Idéen bag spillet og reglerne forklares.

Det er nu holdets opgave at udvikle en idé inden for den givne ramme – jeg har brugt det i forbindelse med f.eks. udvikling af en legeplads, faciliteter langs et nyt stiforløb (nedlagt jernbane), grønt område i en landsby.

Når holdet har udviklet en idé, skal den sælge på børsen. Her gælder det for holdet at kunne argumentere for sin idé og sælge den så godt som muligt til børsspekulanterne (spillederen eller gerne en eller to mere). Børsspekulanterne køber idéen og prissætter den efter, hvor genial de synes den er, hvor gennemarbejdet idéen er etc. Holdet får beløbet udbetalt, og pris (kursen) noteres på aktien, hvorefter den hænges op til inspiration for andre.

Holdet kan nu købe flere aktier, udvikle flere idéer og på den måde tjene flere penge.

Når en aktie har opnået en kurs, kan den købes af andre hold til kursen. De andre hold har nu mulighed for at videreudvikle på idéen, og påny at sælge aktien på børsen, har de mulighed for at hjemtage en kursgevinst.

Et hold vil typisk dele sig op i nogen, der beskriver idéerne, som holdet har fået, nogle der er sælgere og prøver at overbevise børsspekulanterne om deres idés genialitet, og nogen der tjekker de andres idéer og evt. opkøber disse for videre udvikling. Men der er mange variationer.

Børsspekulanterne (spillederne )skal være benhårde forhandlere og sætte tempo på spillet.

De kan bl.a:

Afvise en idé, fordi den allerede eksisterer (patent). Det betyder tab for en gruppe, der ikke var hurtig nok.

Indføre tidsbegrænsede vilkår eller ønsker. Kan f.eks. i en periode tilgodese ønsker i en bestemt retning. Eksempler: Ting der fremmer motion, idéer der tilgodeser kaninavlere, ting der er rettet mod dagplejemødre, ideer der er orange … eller…. kun fantasien sætter grænser, men altt har til formål at inspirere deltagerne til at spille nye ikke tænkte muligheder på banen.. Vilkår og ønsker annonceres ved at ringe med klokken og udråbe budskabet.

Afgør tvister ved hjælp af terningen.

Spørg uddybende ind til idéerne og forlang ændringer eller freslå retninger etc., der vil forbedre idéen.

Børsspekulanterne afgør spillets længde. Det er vigtig at slutte' mens der stadig er tryk på kedlerne, og spillet er rimeligt i gang.

Når spillederne fornemmer, at det er ved at være tid til at stoppe, fastsættes hvor mange minutter der er tilbage, således at der bliver lidt stress på for at få de sidste idéer gjort færdige.

Nu står man så med en masse idéer, nogen vildere end andre, nogen mere realistiske, nogen umiddelbart lette at gå til, andre måske længere ud, men i virkelighed på sigt dem, som kan danne basis for noget helt nyt, der ikke er set før.

Der er flere måde at forsætte arbejdet på.

Med skoleklasser kan det være en  god idé at lade grupperne bruge deres tjente penge til at byde på idéerne og købe en eller to, de synes bedst om, og så arbejde videre med idéen. Se evt. Skrammelhjerne eller Fotosafari.

Med voksne har vi tit delt ideerne op i kategorier (det tager lidt tid), og deltagerne har derefter valgt sig ind på et område, de har haft lyst til at arbejde videre med. I et forløb omkring udvikling af en legeplads blev idéer, der handlede om mad – fra jord til bord – samlet i én gruppe, og 3 fra personalegruppen arbejdede videre med disse ideer, mens andre tog sig af ”motoriske redskaber” etc.

Vigtigt er det at samle alle idéer op og få dem skrevet ned og ”udgivet” som et lille idékatalog. En idé, der i første omgang virkede lidt tosset og urealistisk, kan måske på sigt blive gnisten til noget helt nyt.

Og endeligt – tag ikke fejl af det – så er det vigtig at få kåret en vinder – det hold der har tjent flest penge.

{flv}Ideaktie{/flv}

Ideaktie_078

  

ideaktie_83

 

 ideaktie_081

  

ideaktie_090

  

Ideaktie_088  

 

ideaktie_118